روش صحیح لوله کشی آب ساختمان
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
روش صحیح لوله کشی آب ساختمان
نوشته شده در جمعه 7 بهمن 1401
بازدید : 442
نویسنده : تاسیساتی تهران

روش صحیح لوله کشی آب ساختمان

در این نوشته مهم به بررسی صحیح لوله کشی آب ساختمان خواهیم پرداخت. هر چند که لوله کشی آب در ظاهر ساده به نظر میرسد و اغلب فکر میکنند که لوله کشی آب تشکیل شده از لوله و اتصالات آب, اما اینکه برای بهینه بودن لوله کشی آب ساختمان از چه مسیری , چه جنس لوله و اتصالاتی , چه انشعاباتی و دیگر فاکتورهای مهمی استفاده کنیم بسیار مهم است.

روش صحیح لوله کشی آب ساختمان

چند روش صحیح برای لوله کشی آب ساختمان

استفاده از پمپ و مخزن آب در پارکینگ و طبقات پایین ساختمان

استفاده از شیوه انشعابی و رایزری برای لوله کشی آب 

استفاده از روش کلکتوری لوله کشی آب ساختمان و داخل آپارتمان از روش های مختلف لوله کشی آب هستند.

این روشها میتوانند به صورت لوله کشی روکار و توکار آب سرد و گرم اجرا شوند. شروع کار لوله کشی آب سرد و گرم میتواند از کنتور آب , موتورخانه , پکیج یا آبگرمکن و پمپ و مخزن آب باشد.

انتخاب این روش ها بر اساس تشخیص مجری و انتخاب مالک یا مالکین انجام میشود. به طور کلی معمولا لوله کشی آب یک ساختمان بعد از کنتور آب شهری شروع میشود و بسته به مشترک بودن یا مجزا بودن کنتور و تجهیزات گرمایشی, شرایط و روش های لوله کشی ممکن است تفاوت هایی داشته باشند.

در ساختمان های دارای موتورخانه معمولا ساختمان دارای یک کنتور آب مشترک بوده که هزینه های قبض آب وتاسیسات موتورخانه بین همه واحدها به تناسب جعمیت و متراژ تقسیم میشود. این ساختمان ها در صورت افت فشار آب ساختمان بهتر است که یک مخزن و پمپ آب مشترک نصب کنند, تا هم از لحاظ قدرت و هم از نظر هزینه برای همگی به صرفه باشد.

در ساختمانهایی که کنتور آب مجزا دارند معمولا سیستم پکیج برای گرمایش استفاده میشود و درصورت کاهش فشار آب بایستی هر واحد برای خود یک پمپ مستقل نصب کند. البته برای نصب پمپ مشترک در صورت رضایت واحدها میتوانند تمهیداتی برای نصب یک پمپ مشترک انجام داد. نصب پمپ آب در روش صحیح لوله کشی آب بایستی به همراه منبع در طبقات پایین باشد و لوله کشی و نصب پمپ آب در پشت بام یک روش غیر استاندارد به حساب می آید.

محاسبات لوله کشی آب سرد  و گرم

در روش صحیح لوله کشی آب ساختمان بسته به نیاز و شرایط ساختمان فاکتورهای متعددی مورد بررسی قرار میگیرد. لوله کشی آب سرد و گرم میتواند به دو صورت روکار و توکار انجام شود. در ساختمان های نوساز لوله کشی بعد از سفت کاری انجام میشود. در ساختمان های مسکونی که به دلیل خرابی یا بازسازی ساختمان قصد اجرای لوله کشی مجدد دارید, بسته به وضعیت ساختمان و انتخاب کارفرما و تشخیص لوله کش,  لوله کشی میتواند به دو شکل لوله کشی روکار و توکار انجام شود. بعضا میتوان از این دو روش به صورت همزمان استفاده کرد.

در لوله کشی زیرکار بایستی مسیر عبور لوله کشی در صورت نیاز تخریب و کنده شده تا لوله کشی اجرا شده و سپس روی  آن با مصالح پوشانده شود, به همین خاطر با توجه به  هزینه های بنایی و ساختمانی , اجرای لوله کشی آب سرد و گرم توکار مخارج بیشتری دارد. از لحاظ اجرای خود لوله کشی آب گرم و سرد تفاوت هزینه چندانی بین کار عملیاتی لوله کشی آب سرد و گرم توکار و روکار وجود ندارد.

در ساختمان ها و آپارتمان هایی که در حال تاسیس یا نوسازی هستند, لوله کشی آب سرد و گرم بعد از عملیات سفت کاری و قبل از نازک کاری و کاشی کاری انجام میشود.

با توجه به شرایط و تجهیزات موجود در ساختمان روش ها و راه کاری مختلفی برای لوله کشی آب ساختمان توصیه میشود. اصولا 2 روش صحیح لوله کشی آب  انشعابی و کلکتوری برای آّبرسانی وجود دارد. محاسبه لوله کشی آب گرم و سرد ساختمان در این شیوه  تفاوتهایی با هم دارند. با توجه به نوع تجهیزات موجود در ساختمان های مختلفی یعتی سیستم موتورخانه , پمپ آب , مخزن آب , کنتور مشترک و مجزا شیوه های مختلفی در لوله کشی میتوان در  نظر گرفت.

سایز لوله کشی آب ساختمان

قطر لوله آب سرد و گرم با توجه به مسیر لوله کشی , تعداد انشعابات و شیرآلات, نقاط انشعاب گیی , اصلی یا فرعی بودن , میزان مصرف هر قسمت از آپارتمان و ساختمان برآورد خواهد شد. تعیین اندازه و محاسبه لوله کشی آب گرم و سرد ساختمان میتواند به صورت علمی یا نظری انجام شود. عموما در ایران در انواع لوله کشی,  شیرآلات مخلوط با انشعاب نمره 16 پنج لایه یا 20 تک لایه انجام میشود. لوله ای که به چند مصرف کننده یا شیر آبرسانی کند با یک سایز افزایش اجرا شده و لوله اصلی که به 5 تا 7 شیر آبرسانی میکند با سایز 25 پنج لایه یا 32 تک لایه و تعداد بیشتر شیرآلات با سایز بیشتر انجام میشود. لوله ورودی آبگرمکن معمولا اتصال 1/2 دارد اما بهتر است لوله کشی تا نقطه نصب با سایز 3/4 تک لایه یا 20 پنج لایه انجام شود. لوله ورودی پکیج هم بهتر است با سایز 32 پلاستیکی یا 25 پنج لایه انجام شود. لوله کشی پمپ آب و مخزن برای پمپ های مشترک حداقل سایز 1 اینچ و لوله کشی پمپ داخل آپارتمانی با سایز 25 انجام میشود. لوله کشی آب موتورخانه نیز با توجه به تعداد واحدها سایز 1 اینچ تا 2 اینچ است.

جنس لوله های آب

در حال حاضر برای بخش های داخلی اغلب از لوله های تک لایه و پنج لایه استفاده شده و در بخش رایزر یا لوله اصلی ساختمان نیز از همین متریال و در برخی از ساختمان های بزرگتر و بلند مرتبه از لوله های گالوانیزه استفاده میشود. برای کسب اطلاعات بیشتر به پایپ بازار نمایندگی سوپرپایپ تهران مراجعه کنید.

در روش صحیح لوله کشی آب از چه جنسی استفاده کنیم

تهیه جنس با توجه به بودجه مالک و شرایط ساختمان دارد. در برخی موارد استفاده از یک جنس اجبار است و عدم پیروی از انتخاب صحیح متریال لوله کشی ممکن است باعث خرابی سیستم لوله کشی آب ساختمان شود. معمولا در ساختمان های کوچک بزرگ در سایزهای تا 2 اینچ از لوله های تک لایه و پنج لایه استفاده میشود. کیفیت و قیمت لوله کشی پنج لایه نسبت به لوله های پلیمری پلاستیکی بیشتر است اما به دلیل اجرای آسان و قیمت مناسب لوله کشی با لوله سفید رایج تر است.

در ساختمان های بلند مرتبه که رایزر آبرسانی آنها بایستی سایز بالای 2 اینچ باشد بایستی از لوله کشی گالوانیزه استفاده کرد. لوله های گالوانیزه به خصوص در سایز بالا دبی بیشتری برای انتقال آب دارند و هرچند که در سایز پایین ترجیج بر استفاده از لوله کشی پلیمری تک و پنج لایه است. در این ساختمان ها رایزر یا لوله اصلی آب سرد و گرم  را گالوانیزه کار میکنند و لوله داخلی واحدها را پلاستیکی یا نیوپایپ اجرا میکنند.

انتخاب مسیر عبور لوله

انتخاب مسیر عبور لوله بایستی طوری انجام شود که کمترین اتصالات را در کوتاه ترین مسیر مدنظر داشته باشد. مسیر لوله کشی با توجه به روش لوله کشی داشته و در لوله کشی مدرن سعی میشود که کمترین اتصال و سه راهی استفاده شود. توصیه میشود که در کف سرویس بهداشتی نیز کمتر از لوله کشی آب استفاده کنیم.

تعمیرکار لوله کشی آب

برای تعمیر لوله کشی آب بایستی یک مجری متخصص این امر پیدا کنیم. حدس اینکه خرابی لوله کشی در کدام نقطه است با استفاده از تجربه و یا دستگاه تشخص ترکیدگی لوله انجام میشود. در صورت گستردگی خرابی لوله کشی در یک واحد بایستی از روش صحیح لوله کشی آب به صورت روکار و توکار استفاده نمود.

 




:: برچسب‌ها: سایز لوله کشی آب ساختمان , محاسبه لوله کشی آب گرم و سرد ساختمان ,



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: